ICTPRESS

وبلاگ پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات (www.ictpress.ir)

ICTPRESS

وبلاگ پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات (www.ictpress.ir)

برترین قدرت علمی خاورمیانه می شویم

ICTPRESS- خوشبختانه در چند سال اخیر شاهد رشد جهش گونه‌ای در حوزه فناوری و علم و تکنولوژی در کشور بودیم.
دکتر غفوری‌فرد در گفت‌و‌گو با ستاد خبری همایش فناوری اطلاعات دستاوردها و پیشرفت ها با بیان این مطلب افزود : در پنج ماهه‌ی اول سال جاری به میزان سال گذشته مقالات علمی تهیه شده و از طرفی در سه سال اول برنامه‌ی چهارم بیش از دو برابر برنامه‌ی پنج ساله سوم طرح‌های علمی داشتیم که این خود بسیار مهم و ارزشمند است.

رئیس افتخاری همایش فناوری اطلاعات دستاوردها و پیشرفت ها با تاکید بر این که طرح‌های علمی به حرکت درآمده و سرعت رضایت بخشی دارد گفت: گسترش دانشگاه‌ها و افزایش میزان دانشجویان در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، کارشناسی ارشد و دکترا موجب رشدی عظیم  در این بخش شده است که نتایج آن در سمینارهای مربوط‌ه ‌ای که برگزار می‌شود به اطلاع عموم می‌رسد.
به گفته‌ی او آمار و ارقام بیانگر این موضوع است که  کشور ما در خاورمیانه بعد از‌ترکیه مقام دوم را در حوزه تولید علم داراست  که البته روز به روز فاصله‌ی خود  را با کشور‌ترکیه نیز کاهش داده و اگر به همین منوال پیش رود به زودی  از این کشور نیز پیشی خواهیم گرفت که این نشان دهنده‌ی آن است که در این زمینه و تولید علم و تبدیل آن به ثروت موفق عمل کردیم.
وجود فاصله‌ی کشورمان در حوزه‌ی تولید علم و فناوری بااستاندارد‌های جهانی نکته مهم و قابل تاملی است که دکتر غفوری فرد بر ضرورت توجه به آن تاکید داشت.
وی گفت: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته کشورمان در سال 1404 بزرگ‌ترین قدرت علمی منطقه خواهد شد که البته به اعتقاد من این موضوع زودتر محقق می‌شود.
غفوری فرد  ادامه داد: کشورهایی که در این حوزه حرف اول را می‌زنند سال‌ها پیش این کار را شروع کردند و  این در حالی است که بسیاری از کشورهای خاورمیانه مثل ایران پیش از انقلاب اسلامی دارای رکود علمی بودند.
وی در بخشی از سخنان خودبا بیان این که کشورهای اسلامی در قرون 14 تا 16 میلادی طلایه داران علم در دنیا بودند ولی پس از آن دچار رکود اقتصادی و علمی شدند اظهار داشت:‌ دنیا در یک قرن اخیر رشد جهش گونه‌ای را در حوزه‌ی علم داشت بنابر این فاصله‌ی زیادی بین کشورهای توسعه یافته و درکشورهای در  حال توسعه ایجاد شد که طبیعتا پر کردن این فاصله خود زمان بر است و نیاز به فرصت دارد.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی چون رژیم وابسته بوده و توجهی به علم نداشت این فاصله و عقب ماندن در حوزه تولید علم هر روز بیشترمی‌شد و در چند سال بعد از انقلاب نیز درگیر جنگ بودیم و بیشتر توان اقتصادی و علمی کشور صرف مسائل جنگی شد و در 10 سال اخیر حرکت سریع علمی کشور ‌آغاز شده است.
غفوری فرد با اشاره به افزایش تعداد دانشجویان و توجه به دانشگاه‌ها در چند سال اخیر گفت:‌در چند سال اخیر تعداد دانشجویان 20 برابر زمان قبل از انقلاب شده و تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز بیش از کل دانشجویان پیش از انقلاب است.
وی توسعه‌ی کیفی دانشگاه‌ها را از موارد مهم و قابل توجه برشمرد و تاکید کرد: در دنیا حدود سه تا چهار درصد از بودجه تولید ناخالص ملی صرف امر پژوهش می‌شود که این مقدار در کشورمان کمتر از یک درصد است بنابراین می توان گفت که  بهترین و اولین راهکار در زمینه پیشرفت در این حوزه  افزایش بودجه‌های تحقیقاتی در کشور است.
وی  بودجه دو درصدی و بیش از آن را بودجه‌ای مناسب در این زمینه دانست و گفت: در بودجه‌های تحقیقاتی نباید به سرعت انتظار درآمد داشت و دررابطه با بودجه‌ی تحقیقاتی باید باسخاوت بیشتری برخورد شود که البته ممکن است درصدی از بودجه به نتیجه‌ نرسد که همین عدم نتیجه ،خود نتیجه‌ محسوب می‌شود.
وی افزود: کشورهایی که توانستند در این زمینه پیشرفتی داشته باشند در رابطه با بودجه‌های تحقیقاتی با سخاوت بیشتری برخورد کردند و برنامه ریزی‌های بلند مدتی  انجام دادند.
وی، عامل توسعه منابع انسانی به ویژه فعالیت پژوهشگران و نخبگان را در این زمینه بسیار مهم ذکر کرد و گفت: نقش انسان‌ها از مجموع نقش منایع طبیعی و امکانات سخت افزاری بیشتر است به این معنا که اگر یک‌سوم نقش را سخت افزارها و منابع و امکانات طبیعی داشته باشند ، دو سوم دیگر را نفر افزارها وانسان‌ها به عهده دارند؛ بنابراین باید از نیروهای متخصص داخلی نهایت استفاده شود.
غفوری فرد تاکید کرد: در زمینه بازگشت نخبگان به کشور و یا جلب همکاری متخصصانی که درخارج از کشور هستند باید کارهای لازم صورت گیرد.
رییس انجمن مهندسین برق و الکترونیک برگزاری این گونه همایش‌ها را بسیار ارزشمند و تاثیر‌گذار دانست و گفت: با برگزاری این همایش‌ها اولا افراد در جریان کارهای انجام شده قرار می‌گیرند که این کار خود از دوباره کاری و صرف هزینه و بودجه‌ی اضافی جلوگیری می‌کند.
وی گفت: برای برگزاری هر همایش معمولا تعدادی از متخصصان و محققان تلاش می‌کنند که مقاله بنویسند که این خود باعث رشد و تولید علم می‌شود و انگیزه برای افراد برای کارهای علمی بیشتر شده و باعث ایجاد جنبش نرم افزاری که تاکید مقام معظم رهبری است می‌شود.
وی اطلاع رسانی در برگزاری این همایش‌ها را مهم دانست و گفت: اطلاع رسانی نقش مهمی‌در این زمینه دارد که هنوز هم به آن توجه نکردیم و از سیستم‌ها و روش‌های سنتی و جدید به خوبی استفاده نمی‌شود که این کار بیشتر  باید در محیط‌ های علمی به ویژه در دانشگاه‌ها انجام شود.
او  حمایت‌های دولتی را فاکتوری مهم برشمرد و گفت:‌ دولتی‌ها باید به این نتیجه برسند که تنها راه توسعه، تولید علم است و بدون آن امکان توسعه وجود ندارد و از طرفی باید به دلگرمی ‌فرهیختگان برای تولیدات علمی و تهیه امکانات ونیازهای پژوهشی توجه شود و در رابطه با برقراری ارتباط با مراجع علمی و ارتباط با آن‌ها فعالیت‌های لازم صورت گیرد.
رییس انجمن مهندسین برق و الکترونیک ‌ با بیان این که هرانجمن محل تجمع نخبگان آن علم است گفت: در این گونه انجمن‌ها در مورد اندیشه‌های علمی نقد و بررسی می‌شود و باعث تعالی افکار و رشد و توسعه می‌شود.
وی گفت: از طرف بخش دولتی باید حمایت‌های معنوی لازم صورت گیردو خود انجمن‌ها باید در یافتن استعدادها و پرورش دادن توانایی‌ها موثر باشد که برگزاری این همایش‌ با عنوان فناوری اطلاعات ،دستاوردها و پشرفت ها، خود در این حوزه بسیار مهم و تاثیر گذار است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد