ICTPRESS

وبلاگ پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات (www.ictpress.ir)

ICTPRESS

وبلاگ پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات (www.ictpress.ir)

امکان ارتباط مستقیم با مشتری و ارائه تسهیلات ویژه برای خرید

ICTPRESS - در ادبیات بازاریابی و مارکتینگ، تخفیفات ویژه فروش(Sales Promotion) به عنوان یکی از ابزارهای عمده فعالیت ها و برنامه های ارتقاء فروش عنوان می شود و روابط عمومی (Public Relations ) بعنوان پشتیبان این عملیات در طبقه بعدی قرار میگیرد.

برنامه های ارتقاء فروش، فعالیت های متمرکز بازاریابی هستند که هدف آنها تاثیر مستقیم بر رفتار خرید مشتری می باشد و از جمله راهکارهای این شیوه می توان به تبلیغات، باز پرداخت قسمتی از مبلغ خرید، تخفیف های موقتی و دوره ای، هدایا، نمونه رایگان، حمایتهای خاص از طرف فروشنده، برگزاری نمایشگاهای تجاری و ........ اشاره نمود.

روابط عمومی نیزاز دیگر فعالیت های پشتیبان ارتقاء فروش  است که سبب افزایش حسن نیت بین شرکت تجاری و مشتریان و روابط متقابل بین آنها می شود.  این گروه از فعالیت ها شامل خدمات به مشتری، مدیریت بحران، آموزش مشتری، حضور در مراسم و برنامه های ویژه و اسپانسرینگ می باشد.

امروزه شرکت ها مبالغ هنگفتی را صرف برنامه های ارتقاء فروش می نمایند با هدف اینکه محصول مورد نظرشان در بازار، محصول برتر و غالب باشد.

با وجود اینکه عموما تصور براین است که قسمت عمده هزینه های ارتقاء فروش برای رسانه های گروهی مصرف می شود ولی فعالیت های متنوع دیگری نیز وجود دارند که هزینه های بیشتری بر شرکت ها تحمیل می نمایند.

تا به امروزبدلیل نبودن ابزار مناسب، از این فعالیت ها فقط به منظورایجادانگیزه و شوق در شبکه فروش استفاده می گردید که بصورت جوایز نقدی و یا غیر نقدی از جمله سفرهای خارجی، کمک هزینه سفر به اماکن تفریحی و مذهبی و یا نمایشگاهای بین المللی می توان اشاره کرد که همگی از نوع بازاریابی با تمرکز بر شبکه فروش به منظور ترغیب فعالیت بیشتر بوده است. در حالی که در دهه گذشته با توجه به الگو های موفق بازاریابی نوین شاهد موفقیت شرکت هایی بوده ایم که بدون شک از سیاست های تمرکز بر مصرف کننده و برقراری ارتباط مستقیم با او استفاده کرده اند.

متاسفانه تاکنون به دلیل وجود موانع و عدم کفایت امکانات، اجرای سیاست های بازاریابی مستقیم به مصرف کننده در کالاهای رایانه، الکترونیک، ارتباطات و بسیاری کالاهای دیگر امکان پذیر نبوده است، اگر هم در مواردی چنین سیاست هایی اجرا شده است امکان تفکیک میان شبکه فروش و مصرف کننده بقدری دشوار بوده که در اکثر موارد، این نوع تخفیفات و تسهیلات هرگز به دست مصرف کننده نهایی نرسیده است.

در آبان ماه سال 86 و پس از آغاز فعالیت فروشگاه های هماهنگ لاوان، موج جدید بازاریابی در این فروشگاه ها با هدف کم شدن فاصله میان مصرف کنندگان و عرضه کنندگان کالا در سراسر کشور به اجرا در آمد. یکی از سیاست ها و برنامه هایی  که در شروع این مجموعه وعده آن داده شده بود راه اندازی سیستم های جامع نرم افزاری  برای  اجرای طرح هایی از این نوع ، جهت ارتباط مستقیم با مشتری بوده است.

 فاز اول این طرح در همان ابتدا و پس از افتتاح فروشگاه های لاوان با ارائه "لاوان کارت" آغاز شد.

در این طرح به هریک از مشتریان فروشگاه های لاوان، کارت عضویت (لاوان کارت آبی) با شماره ای ویژه اختصاص داده می شود و این اعضاء به ازای خرید های خود امتیاز دریافت کرده و ارتقاء نشان می دهند و می توانند از سرویس ها وتخفیفات ویژه مختص اعضای نقره و طلا بهره مند شوند.

از ابتدای مهرماه سال جاری با به کارگیری ابزارهای جدید، فروشگاه های لاوان وارد فاز جدیدی از فعالیت خود خواهند شد که با استفاده از این ابزارها اجرای کلیه روش های دریافت تسهیلات و تخفیفات ویژه و سیاست های بازاریابی مستقیم به سمت مصرف کننده امکان پذیر و قابل انجام خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد